Tisdagstema - Illusion

Lite klurigt tema denna vecka. Illusion kan verkligen vara många saker. Jag väljer att använda det i betydelsen synvilla och bjuder på dessa bilder:

image100

Den svarta pilen pekar på en av grävarna som lastar berg på gruvtruckarna. Ser inte så stor ut på denna bild eller hur? Så här ser den dock ut på lite närmare håll:

image101
En otroligt mäktig maskin

Aningen större kanske.:-) Var faktiskt svår att fånga på bild och själva dagbrottet är stört omöjligt att göra rättvisa på bild eller video. Tro mig, jag försökte.;-) Det har varit en dröm sedan 10 år tillbaka att få besöka Aitikgruvan för att spana in alla fantastiska maskiner de har där och i vintras gick drömmen i uppfyllelse tack vare en av mina toppenchefer. Vilken lycka det var att äntligen komma dit, det var minst lika häftigt som jag föreställt mig! Min chef sa när jag kom tillbaka till lastbilen: "Du ser ut som en fyraåring på julafton". En ganska bra beskrivning, för att inte säga klockren. ;-)

Ha det bra allesammans, hoppas jag får tid att blogga lite mer snart (och framför allt titta in hos er)!

Kommentarer :

#1: anca

WOW vad häftigt! Förstår att du var som ett litet barn på julafton, snacka om mäktigt!!!

skriven
#2: Kaleen

Oj vilken kul tolkning :)

skriven
#3: Zassi

Vilken lycka! Och vilken toppenchef :)
Jättebra tolning!
Ha en underbar vecka! Kram :)

skriven
#4: heidi

Oj det var spesielle bilder : )

skriven
#5: saravillfara

Men du, vad häftigt! Och nästan helt nödvändigt med båda bilderna, får en att förstå proportionerna bättre.
Jag kan tänka mig att du log lika brett vid det här besöket, som jag gjorde första gången jag besökte IKEA på Kungens Kurva... *ler*

skriven
#6: theresa

men shit (ursäkta) va coool!

skriven
#7: ROLLE

Kul bilder. Har själv aldrig varit i Aitik men jag har varit ner i gruvan i Kiruna och gjort ett monument där. På 400 meters djup. Helt fantastiskt där också !
Ha de bra
Rolle

skriven
#8: Paula

Mycket häftig synvilla!

skriven
#9: TiniTott

Mäktiga bilder! Tänk att den kan se så liten ut. Enormt stort måste det vara!

skriven
#10: lisa

cool bild!!!!!!!

skriven
#11: Lisa 2

Häftigt! Jag hoppas på att få åka dit med skolan på ett par veckor. Håller på med CE-kortet nu och tycker det är väldigt roligt att läsa din blogg!

skriven
#12: Nilla

Aitikgruvan är belägen sydost om Gällivare och är en av Europas största koppargruvor.
http://www.sgu.se/sgu/sv/om_sgu/remisser/2004/46-1467-2003.html
Jag var tvungen att googla lite, för jag visste inte var den låg. Jättemäktiga bilder! Kul att få åka dit.

skriven
#13: Maria

Oj, häftigt! Vart ligger den här gruvan?

skriven
#14: Stina

Va häftigt! Man kan ju knappt tro att det är samma maskin. =) Svårt att förstå hur stort det måste vara. Härlig tolkning av temat. =) Kram

skriven
#15: frukostflingan

Det är häftiga maskiner det där, fick du sitta i den också?

skriven
#16: Scaniatjejen

anca: Mäktigt är ordet:-)
Kaleen: Tack!
Zassi: Jo lyckan var total.:-) Och chefen är världsbäst!
Heidi: Det var en speciell upplevelse:-)
Rolle: Ja det kan jag tänka mig att det är häftigt i Kiruna också!
Paula: Tack:-)
TiniTott: Det var helt underbart och mäktigast var faktiskt hur enormt stort det var. Går helt enkelt inte att göra det rättvisa på bild.
Lisa: Tack:-)
Lisa 2: Va kul att du gillar min blogg! Lycka till med CE-kortet! Det är det bästa jag gjort att börja med det här så jag rekommenderar det varmt.:-) Hoppas du får åka till Aitik!
Nilla: Jo det var ett efterlängtat besök som överträffade alla förväntningar.:-)
Maria: Den ligger någon mil utanför Gällivare.
Stina: Tack! Det var enormt, gick nästan inte att ta in storleken trots att man tittade och tittade. En mäktig upplevelse även för den som inte är maskintokig som jag skulle jag tro.:-) Kram
frukostflingan: Tyvärr fick jag inte komma in i grävaren (helst skulle jag velat få provköra den förstås men det kan man ju förstå att de inte tillåter. Fick dock komma upp i hytten på maskinen som borrar hålen som sedan fylls med sprängmedel (sprängmedel som tillverkas av det jag lastar när jag kör åt min underbare chef). Den var rätt häftig den också. Måste till rejäla grejer om man ska borra 18 meter ner i berget.:-)

skriven
#17: Bastiannatasha

Incredible site!

skriven

Kommentera inlägget här :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...