Blå timmen i Odda

odda
 
Vi närmade oss staden Odda i södra Norge när solen var på väg ner. Det hade varit rätt grått och regnigt men började ljusna lite när vi närmade oss. Bäst av allt var alla fantastiska berg som liksom låg lager på lager. Jag var i extas såklart och kunde knappt vänta tills vi hade hittat en parkeringsplats innan jag kastade mig ut med kameran i högsta hugg.
 
M var inte fullt lika road. Han vet av erfarenhet att om jag drar iväg med kameran under såna omständigheter vet man aldrig när jag dyker upp igen. Eller jo, det vet man: När det är så gott som kolmörkt och de sista fotomöjligheterna verkligen är slut...
 
Eftersom vi gärna ville ta en promenad med Qino också (innan det blev kolmörkt) fick jag lov att behärska fotogalningen inom mig så gott det gick. Jag lämnade stativet och stora kameraväskan och fotade på frihand med högre ISO.
 
odda
 
Odda ligger verkligen fantastiskt fint till och vi gillade det vi såg av staden. Vi skulle gärna ha stannat där över natten och utforskat mer dagen efter men ett återkommande problem för oss denna resa var bristen på lämpliga platser att stå och sova med husbilen. Qino är en riktig liten vilde och en väldigt högljudd sådan så vi hade inga illusioner om att vi skulle vara välkomna på en camping någon längre stund. Det fick vi smaka på redan förra året i Lofoten och vi var inte sugna på en upprepning av det.
 
odda
Någon som vet vad "träbrickan" som hänger ovanför älven är till för? Vet inte hur bra det syns på era skärmar. Jag tror att den ena kättingen som höll den uppe var trasig och jag antar att man använt den för att frakta något från ena sidan till den andra, men vad?
 
Önskar er en skön start på veckan!
Taggar: Berg, Blå timmen, Norge, Odda;

Kommentera inlägget här :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...