Bilder från helgen och mer om systemkameror

image174
Min älskade Morris (som ni väl lätt känner igen vid det här laget :-) och lite blommor jag spanade in på en av våra promenader.

Få saker kan göra såna underverk med humöret som en promenad med Morris. Det går bara inte att vara på dåligt humör när han är i närheten.:-)

Tack för era kameratips! Det stundande inköpet är ständigt närvarande i mina tankar numera. Önskar att jag kunde mer om allt det tekniska. Ringde Cyberphoto i fredags och fick prata med en duktig och hjälpsam säljare så lite klarnade det.

Hade då tidigare på dagen lyckats hitta bl a en Nikon D80 i en affär och jag gillade hur den kändes i handen plus att det lät bra med 10.2 megapixlar. En annan av de kameror vi pratade om var Canons EOS 30D men den har jag inte hittat irl än. Blir en tur på stan imorgon. Sundsvall borde ju ha ett större utbud än Sollefteå tycker jag...

Canons kamera har dock "bara" 8.5 megapixlar. Har läst massor av tester på nätet och bägge är såklart bra kameror. Något som nämns i varje test är dock att Nikons kamera saknar bildstabilisering. Hur viktigt är det? Har ni det på era kameror? Bortsett från det ligger den bra till just nu. Vill dock känna på lite fler kameror irl innan jag bestämmer mig (hoppas jag hittar några av era kameramodeller imorgon).

Igårkväll kom min kompis J hit och det var så trevligt. Vi planerar att åka till Spanien i vår, hoppas det blir av. Ikväll har jag kollat på film med en annan kompis och tidigare idag var det inramning av foton som gällde (igen).

Hoppas ni haft en skön helg! (Och att ni haft bättre väder än vi, här har det minsann både åskat och regnat en hel del). Kram på er

Kommentarer :

#1: Lizaloop

jaha här skaffar folk systemkameror titt som tätt, och jaaaaaaaaa jag är oxå sugen....

skriven
#2: Junitjej

Bildstabilisering är jättebra att ha! Det hade jag behövt, eftersom det är så lätt att få bilderna suddiga. Hoppas det blir en Nikon-kamera!! Både jag och min sambo (som är säljare och fotograf) använder Nikon. Jag har en Nikon D50. Vilken min sambo använder vågar jag inte svara på, men den är mer avancerad än min. I vilket fall som helst är det himla kul med systemkamera! Resultatet blir ju något helt annat än med en kompaktkamera!

skriven
#3: Vildängel

Stirra dig inte blind på antalet megapixlar bara - för en kamera består av så mycket mer än det, det är helheten i sig inte megapixlarna som avgör om kameran är bra eller inte. Jag har själv bildstabilisator på min och tycker faktiskt att den funkar bra - har testat att foto utan oxå och visst är resultatet bättre med. Nikon och Canon räknas väl som de stora märkena - men jag har alltid haft Minolta tidigare så därför blev deet en sony för mig (sony har köpt upp minolta) Lycka till med köpet.

skriven
#4: solgudinna

Söt vovve och fina blommor. Vad heter de gula? de växer överallt i dikeskanten, de är rätt fina att torka.
Kram.

skriven
#5: Angelica

Bildstabiliseringen är kanonbra att ha. Kolla även på ISO värdet, det är viktigt!

skriven
#6: pappa B

Men lilla Scaniajäntan. Jag har jobbat med Nikon i 46 år och aldrig varit missnöjd, eller haft några fel på dessa. Och gudarna skall veta att jag far fram som en aspackad herrmelin runt världen. Canon är en mycket bra kamera, men känns D80 rätt i handen så klipp till. Bildstabilisering är bra att ha om man går omkring med ett tele 200-300 mm eller värre. Då kan man klara av att ta en del bilder utan att behöva ha med sig ett stativ. Men det är inte många normala människor som springer omkring med ett långt tele som normalobjektiv.
Är ju själv till åren kommen men inte tusan är jag i behov av någon bildstabilisator på mina kameror och jag kör 300 mm på frihand med ganska skapligt resultat. (Titta på tigerbilden).
Givetvis är detta med olika finesser som pixlar, stabilisatoreer och allat annat i första hand gkjort för alla prylbögar som finns i vår värld. En bra optik, en stadig och rejäl konstruktion på kamerahuset, det är A och O när det gäller kameraköp + kanske det viktigaste - den skall kännas rätt, just för dig.
Nu har pappa B talat och då sticker du ut på stan och köper dig en Nikon D80 med ett bra normalobjektiv, varför inte en 18-70 mm som täcker in det mesta. Tror inte att Sundsvall har mer att erbjuda än Sollefteå. Hälsa Niptrollen från mig.
Kram (har du antagit utmaningen din skurk?)

skriven
#7: Maria

Lycka till med kamerasökandet!
Jag vet att jag är tagen, och jag ska ta tag i dte imorgon:) Är ju tagen av Junitjej också, mn jag har inte ork att 'ta' nån nu..haha =)

skriven
#8: crue Annika

jätte fina bilder hoppas kvällen varit
bra :)

skriven

Kommentera inlägget här :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...