Nya konturer i trädgården

En del av dagens arbete i trädgården passar bra till Tisdagstemat som idag är kontur. Mina odlingsbäddar i trä börjar sjunga på sista versen så det är dags att byta ut dem. I samma veva passar vi på att förändra lite i trädgården. Så här såg de befintliga bäddarna ut när de var nya:
 
upphöjda odlingsbäddar
Härliga konturer i trä som ramar in grönskan som jag varit mycket nöjd med.
 
Sedan dess har de hunnit vara faluröda och nu börjar de som sagt ge upp. De ska nu bytas ut mot dessa svarta konturer:
 
odlingsbäddar pallkragar
Ni får ha överseende med att plåtbeslagen inte direkt är snygga, ska måla dem senare så jag har kladdat friskt med den svarta slamfärgen...=)
 
odla i pallkragar
 Har bara hunnit med första strykningen så här kan man se att även denna pallkrage tidigare var målad i falurött. Blir ett lager till svart färg imorgon om vädret tillåter.

Det har varit intensiva dagar nu i trädgården, så härligt att det händer saker där! M jobbar hårt och jag är så tacksam för hans hjälp. Jag jobbar ju hårt på att bygga upp min egen styrka men jag kommer nog aldrig upp i hans klass så det är tur han är villig att hjälpa till.=)
Taggar: Foto, Fotoutmaning, Koloniträdgård, Konturer, Odla, Odlingsbäddar, Pallkragar, Tisdagstema, Trädgård;

Kommentarer :

#1: Klimakteriehäxan

Oj ni har kommit långt i trädgården redan! Fint!

skriven
#2: Anitas Malta

Vilken underbar grönska på första bilden och konturer i trä är så snyggt ! Älskar trä i alla dess former. Härliga närbilder de övriga och dina intensiva dagar i trädgården tillsammans med M blir något fint att njuta av framöver då allt är klart :-)

skriven
#3: Erik Semlan

Lustigt att pallkragar har blivit värsta modeordet inom odling. Alla snackar om det och jag ser dem lite över allt.
Säkert klokt att byta ut dina gamla mot de nya svarta innan de själva ger upp och all jord rinner ut bland gruset.
Smidigt att rensa ogräs när jordytan hamnar så högt upp i dina rabatter.
Brukar ni ha besök av rådjur i koloniområdet, glupska tjuvar som äter upp det mesta?

Svar: Jo pallkragar är definitivt på modet men det har säkert att göra med att de är så praktiska. Väldigt lätt att bygga nya odlingsbäddar med dem i valfri höjd. Tyvärr har vi besök av rådjur, de har käkat upp alla mina tulpaner som tittat upp så här långt. Innan jag blev med trädgård tyckte jag att de var söta, kan lova att det har gått över nu!=)
Scaniatjejen

skriven
#4: Eva Trillian

Odling! Jag beundrar er som tycker det är roligt :) Själv är jag expert på att njut av skönheten i det ni gör ;)

skriven
#5: Pysselfarmor

Vilken fin odling och sådant har jag också gjort, men givit upp på grund av massor med mördarsniglar och rådjur som kalasar hej vilt på allt som finns. Mördarsniglarna har jag försökt att ta död på, men gör inte grannarna något så är det liksom "kört"...rådjuren kan jag inte ta död på ;-) hamnar väl bakom lås och bom då!

skriven
#6: Monica o Jacob

Vilken härlig trädgård det har nog vuxit mycket mums i dom där bäddarna.
Har glömt så tomater så jag får köpa färdiga plantor i år.
Ha en skön Valborg

skriven
#7: Britt

Vad ordningsamt det ser ut. Pallkragar är nog väldigt bra, men för vår del hade det blivit alltför mycket arbete att ordna med det. Men om jag började om från början så...

skriven
#8: Fröken Christina

Vilken underbar odling. Jag måste säga att dina nya odlingsbäddar ser läckra ut. Svart är snyggt även i trädgården :).

skriven
#9: Mia Ahlstrand

Kan nog bli riktigt snygg med svarta pallkragar och sen all grönska i dem! Så roligt att odla :)

skriven
#10: Lottisen

Härligt med trädgàrdsarbete, det är sà spännande att följa växtligheten!

skriven

Kommentera inlägget här :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...