Någon som har erfarenhet av Nikons AF-Nikkor 50mm 1:1.4D?

Jag har en Nikon D80 som jag är jättenöjd med och de bilder jag är mest nöjd med har jag tagit med mitt makroobjektiv från Tamron (90 mm 1:2.8). Min pappa köpte ett AF-S Nikkor 16-85 mm 1:3.5-5.6G som jag får låna och tycker väldigt mycket om. Först hade jag tänkt köpa ett eget sådant men det känns som lite overkill. Hellre då köpa ett annat objektiv och fortsätta bytlåna med pappa.=)
 
Jag har även tidigare kollat på både 50mm 1.4 och 1.8 från Nikon och vad jag har läst så är 1.4 mycket bättre. Jag vill ju inte ha något som känns sämre än mitt Tamron som jag som sagt är väldigt nöjd med. Hoppas att ni vill bidra med synpunkter, erfarenheter och rekommendationer!
 
Ser när jag läser recensioner att de som har mer negativt att säga oftast fotar med "proffskameror" (om man kan säga så, i alla fall kameror i en helt annan prisklass än min). Har man pengar och om man är proffs har man givetvis högre krav och andra möjligheter att uppfylla de kraven.=) Jag är en väldigt intresserad hobbyfotograf som tyvärr har rätt begränsad ekonomi men jag sparar hellre längre än köper något halvtaskigt bara för att det är billigt.
 
1.4D vore bättre för mig än efterföljaren 1.4G eftersom de filter jag redan har skulle passa, men återigen: Vad tycker ni? Har ni åsikter om detta?
 
Tack på förhand!
Taggar: 1.4D, 50mm, Foto, Hjälp, Nikon, Objektiv, Synpunkter, Utrustning;

Kommentarer :

#1: Johanna Fåglund - Fotograf & Makeup-artist

Sv: Åh, tack så mycket! Vad roligt att du gillar min blogg :D
Självklart kan du ta bra bilder med din D80 också :)) Jag använde min D80 i tre år innan jag bytte upp mig och har fotat flera av mina favoritbilder med den. (Bilderna i min blogg som är fotade innan september 2012 är fotade med Nikon D80, så det är bara att kolla om du skulle vilja se).

Jag gillar verkligen 50mm 1.4 och ångrar inte att jag köpte det, så det kan jag rekommendera. Annars är ju 50mm 1.8 väldigt bra också om man inte vill lägga ut så mycket pengar.

Jag svarar på alla frågor jag får, så det är bara att fråga på om du skulle undra något mer nångång :))

Svar: Tack vad snällt av dig! Ska absolut kolla mer på din blogg, både för njutningen och för att se vad som är möjligt med den kamera jag har.=)
Scaniatjejen

skriven
#2: Lottiz Fotograferande fyrabarnsmamma

Jag har ju Canon att fota med, men att byta till 1,4 har jag hört flera att de är väldigt nöjda då det ger både kortare skärpedjup och ljusare bilder. Annars är ju fotosidan.se en bra sida att läsa recensioner på där flera olika fotografer från hobby till professionell skriver vad de tycker.

skriven
#3: Bjørg Nina Andersen Lia

Hei, det kommer an på øynene som ser, dvs. hvor godt syn man har.... og hvor god dataskjerm man har... Hvis ikke dette er godt nok, klarer ikke et objektiv å kompensere dårlig kvalitet på det første!

Sansen for gode komposisjoner er viktigst!
Og minnene det framkaller, ikke minst...

skriven
#4: Lottisen

Själv är jag inne på att köpa 50 mm 1.8 då jag har läst mycket positivt om det och har en ganska begränsad budget..

Svar: Jag funderade på det också, både för priset och för att den nya utgåvan av det verkar ha fått väldigt bra kritik. Jo budgeten är begränsad även här...men jag har lite sparpengar som jag nu kommer att lägga till köp av D800:n.=)
Scaniatjejen

skriven

Kommentera inlägget här :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...